Blood Rage: 5 Gracz / Bogowie Asgardu / Mistycy Midgardu – dodatki. Recenzja

Informacje

Blood Rage: 5 Gracz (5th Player Expansion)
Blood Rage: Bogowie Asgardu (Gods of Asgard)
Blood Rage: Mistycy Midgardu (Mystics of  Midgard)
Rodzaj: hybryda ameri/euro
Wydawca: CoolMiniOrNot
Liczba graczy: 2-5
Czas gry: ok. 90 minut

Wstęp

Na wstępie chciałbym nadmienić, że recenzja dotyczy anglojęzycznej wersji dodatków z Kickstartera a nie polskiego wydania od Portalu, jednakże tłumaczenia w niej występujące zostały zaczerpnięte z oficjalnej, polskiej instrukcji. Drewniany insert firmy Geekmod, widoczny na zdjęciach, nie jest elementem zawartości gry. Po dokładny opis gry i mechanik zapraszam do recenzji podstawki Blood Rage tutaj.

W oficjalnej sprzedaży znajdują się trzy dodatki do Blood Rage:
5 Gracz
Bogowie Asgardu
Mistycy Midgardu

5 Gracz

Pierwszym dodatkiem jest możliwość rozszerzenia rozgrywki do 5 osób. Dostajemy tutaj standardowy zestaw jednostek, czyli jarla (leader), 8 wojowników (warriors) oraz drakkara (boat). Do tego karty do wykorzystania na 5 graczy, podstawki do figurek, żetony oraz planszetkę klanu Barana (Ram clan). Głównym aspektem, który mi się w nim podoba jest kolor nowej strony konfliktu. Zazwyczaj gram zielonym i właśnie jego brakowało mi w podstawce, stąd też klan Barana to mój najczęstszy wybór. Dodatek nie wprowadza nic więcej, zatem jeśli nie planujemy grać w 5 osób to możemy spokojnie go odpuścić.

Bogowie Asgardu

Drugi z dostępnych dodatków wprowadza do gry sześciu bogów z nordyckiej mitologii. W pudełku mieszczą się ich figurki oraz duże karty z opisem zdolności. Na czas rozgrywki wybieramy losowo dwóch spośród nich. Każdy z bogów modyfikuje prowincję, w której aktualnie się znajduje. Zaczyna w wybranej losowo, a następnie gracz, który dokonał akcji plądrowania w takiej prowincji, przesuwa bóstwo do innej lokacji. Musi ona spełniać pewne kryteria, czyli nie może tam być innego boga, nie może być splądrowana ani już zniszczona wskutek Ragnaröku.

Kto z boskiego panteonu dostał się do dodatku i jak modyfikuje prowincję, w której się znajduje?
Frigga – żadna jednostka nie możesz być zniszczona w trakcie bitwy
Heimdall – karty bitew są zagrywane odkryte, jednocześnie, z wyjątkiem plądrującego gracza, który swoją zagrywa jako ostatni
Loki – punkty chwały otrzymuje gracz, który przegrał, a nie ten, który wygrał
Odyn – po udanym splądrowaniu prowincji, otrzymaj ponownie nagrodę za splądrowanie
Thor – zwycięzca bitwy otrzymuje 2 punkty chwały za każdą zniszczoną jednostkę przeciwnika
Tyr – wszystkie jednostki liczą się tak, jakby miały 0 siły i tylko karty liczą się do wyniku bitwy

W praktyce asgardzcy bogowie sprawują się całkiem przyzwoicie. Nie jest to dodatek, który wywraca rozgrywkę do góry nogami, raczej lekko ją modyfikuje i sprawia, że gry są bardziej różnorodne. Dzięki temu często warto dostosować swoją taktykę do wybranych bogów, odbiegając od schematu. Równie dobrze bóstwa mogą pokrzyżować nasze plany, na przykład, gdy przeciwnik wyśle Lokiego do prowincji, którą zaraz będziemy najeżdżać, licząc na punktową zdobycz. Uważam, że jest to najciekawsze z dostępnych rozszerzeń, ale tylko dla fanów Blood Rage, ponieważ cena za ledwie sześć figurek jest więcej niż wygórowana.

Mistycy Midgardu

Ostatni dodatek wprowadza do gry nową jednostkę, a mianowicie midgardzkich mistyków. W pudełku znajdziemy 10 figurek, dwie dla każdego klanu (także dla tego z rozszerzenia dla piątego gracza). Do tego podstawki i karty. Mistycy nie zawsze zawitają w naszej armii. Ich zdobycie zależy od tego, czy dobierzemy karty pozwalające na werbunek podczas draftu. Łącznie jest sześć takich kart, w postaci rozwinięć klanu, które mogą dawać trzy odmienne zdolności mistyków:

Mistyk może uciec do sąsiedniej prowincji zamiast zostać zniszczony
Mistyk może dokonać najazdu na prowincję, gdzie znajduje się wrogi wojownik bądź mistyk i od razu go zniszczyć
Za każdym razem, gdy wygrasz bitwę, otrzymaj 3 punkty chwały za każdego swojego mistyka, który w niej uczestniczył.

Mistycy w naszych szeregach są groźną bronią. Darmowy powrót w kolejnej rundzie w przypadku śmierci, dwa punkty siły i dodatkowa zdolność potrafi zrobić różnicę. Gorzej jednak jeśli nie uda nam się ich dociągnąć, bądź nie ma czasu czy zasobów, by zagrać ulepszenie. W dodatku 4 z 6 kart mistyków jest dostępne jedynie przy grze w 4-5 osób. Sprawia to, że korzystanie z tego rozszerzenia jest lekko ograniczone i w przeciwieństwie do Bogów Asgardu, nie zawsze będzie nam dane cieszyć się z nowej mechaniki. Moim zdaniem jest to mniej istotny dodatek niż “Bogowie” i, jeśli chcemy zmodyfikować rozgrywkę, można go kupić w dalszej kolejności.

Podsumowanie

Dodatki do Blood Rage nie są niczym odkrywczym. Nie sprawiają, że gra nabierze nowej głębi i zechcemy odkrywać ją na nowo. To kosmetyczne, ale całkiem udane urozmaicenia, które kierowałbym do osób często wykładających na stół Blood Rage i nie szczędzących pieniędzy na rozrywkę. Podyktowana przez wydawcę cena za powyższe rozszerzenia to ich największa wada. Dla przeciętnego gracza nie są warte więcej jak połowa wskazanej przez wydawcę kwoty, w związku z tym poddaję w wątpliwość sens ich kupna.

Ocena 4/10. Ze względu na cenę to produkt wyłącznie dla fanów bądź osób chcących grać w piątkę.

Plusy

  • Przyjemne dodatkowe mechaniki
  • Więcej pięknych figurek

Minusy

  • Nie ma nic, co “odświeża” rozgrywkę
  • Absurdalna cena za niewielką zawartość
  • Nic nie zmieścimy w pudle od podstawki

Recenzja na podstawie egzemplarza własnego.

RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook
Google+
http://planszotaur.pl/blood-rage-5-gracz-bogowie-asgardu-mistycy-midgardu-dodatki-recenzja/
Twitter