Eldritch Horror – Pod Piramidami. Recenzja

​​”Wieki temu Egiptem rządził Faraon Nephren-Ka. Był władcą tak nikczemnym i okrutnym, że jego własny lud wymazał wszelkie dowody jego istnienia. Jednak Bractwo Bestii odkryło prawdę i planuje przywrócić Czarnego Faraona na tron, skazując Egipt i całą ludzkość na erę niewolnictwa.Wraz ze swoimi towarzyszami musicie czym prędzej wyruszyć do Egiptu, odkryć najpilniej strzeżone tajemnice i zbadać najmniejsze zakamarki tej piaszczystej krainy. Tylko w ten sposób macie szansę powstrzymać kultystów Nephren-Ka i zadbać o to, aby faraon pozostał uśpiony na wieki.

Eldritch Horror: Pod Piramidami to czwarty z kolei, a zarazem drugi duży, dodatek do gry kooperacyjnej. Polskie wydanie, pod skrzydłami Galakty, pochodzi z 2016 roku. Podstawowa wersja Eldritch Horror (TUTAJ znajdziecie recenzję) nawiązuje do tematyki XX wiecznych powieści grozy H.P. Lovecrafta. Dodatek jest również inspirowany opowiadaniami Samotnika z Providence, a tytuł zaczerpnięty z opowiadania o takiej samej nazwie („Pod Piramidami” z 1924 roku). Gra przeznaczona jest dla 1-8 graczy w wieku powyżej 14 lat.

Duże pudło inspirowane Egiptem.

Jak przystało na duże rozszerzenie, zawiera ono nie jednego, ale dwóch nowych Przedwiecznych. Pierwszy z nich, to luźno nawiązujący do opowiadań Lovecrafta Czarny Faraon Nephren-Ka, okrutny i budzący przerażenie, a drugi to Abhoth – plugawe bóstwo zamieszkujące jaskinie Y’quaa w sercu góry Voormithadreth.
Obaj Przedwieczni to wymagający przeciwnicy, ale wyjątkowo ciekawe będzie spotkanie z Nephren-Ka, ponieważ wymaga użycia dołączonej nowej planszy, która przeniesie nas do Egiptu.

Pudło jest bardzo solidne, choć nieco przyduże w stosunku do zawartości. Nie chodzi o to, że elementów jest mało – wręcz przeciwnie, ale przy tak dużych gabarytach opakowania, leżą one w nim dość swobodnie. Na odwrocie znajdziemy ciekawy tekst fabularny, idealnie wprowadzający w nastrój, spis elementów gry oraz zdjęcia poglądowe. Stylistycznie wszystkie elementy utrzymane są w klimacie lat ’20 i ’30 XX wieku.

W środku znajdziemy ośmiotronicową instrukcję, opisującą zasady rozgrywki i nowe elementy, a także zasady dodatkowe, związane z wprowadzeniem nowej mapy i jej połączeń z planszą główną. Instrukcja wyjaśnia jak użyć kart przygody, zasobów unikatowych, żetonów osłabienia, potworów z odpornością psychiczną lub fizyczną, czy wreszcie nowych zasad postępu tajemnic Przedwiecznego.

Na nowej planszy widnieją dokładne lokalizacje na terenie Egiptu. Mają one bardzo ładne grafiki, choć sama mapa jest nieco mdła i jakby niedopracowana.

W pudełku znajduje się sporo kart w dwóch rozmiarach. Wśród małych kart znajdziemy: 16 kart zasobów, 4 karty artefaktów, 24 dwustronne karty zaklęć i 16, również dwustronnych, kart stanów. Do tego nowość: 35 karty zasobów unikalnych. Większość dwustronnych kart ma różnorodne efekty, w szczególności karty zaklęć i stanów, ale także karty zasobów unikalnych potrafią mocno zaskoczyć niespodziewających się niczego złego graczy.

 

Wśród dużych kart znajdziemy dodatkowe karty spotkań w miastach, ogólnych lokacjach (miasta, dzicz, morze) oraz w innych światach. Do tego mamy karty ekspedycyjne, w tym w trzech, zupełnie nowych miejscach (Tokio, Stambuł i Buenos Aires).

W dodatku pojawiają się również nowe bramy :

  • w Kairze,
  • na terenie przez który przepływa Nil
  • na Saharze,

a także nowe karty spotkań w Egipcie:

  • Sahara-Amarna-Nil,
  • Aleksandria-Piramida Snofru-Kair.

Znajdziemy tu także karty Preludium- w sumie 6 oraz 6 kart przygód do których przyporządkowany jest żeton Przygody. Przygoda to mini scenariusz, który wprowadza „grę w grze”, a dodatkowo może się bardzo przydać do rozwiązania tajemnic Przedwiecznego.

 

Karty związane z Przedwiecznymi są bardzo zróżnicowane. Prócz standardowych Kart Tajemnic (po sześć dla każdego Przedwiecznego), znajdziemy po 24 karty badawcze, oraz karty specjalne: 8 Czarnego Faraona, 8 Czarnego Wiatru – karty Nephren-Ka, 16 Pomiotu Abhotha oraz 8 Głębokich Jaskiń. Na koniec 22 nowe karty mitów.

W dodatku Pod Piramidami znajdziemy 8 nowych badaczy, każdy oczywiście wyposażony w nowe ciekawe zdolności i początkowy ekwipunek, tym razem mamy do czynienia z ciekawymi zdolnościami pasywnymi niektórych postaci.

W pudełku mieści się trochę żetonów: 12 żetonów zdrowia i poczytalności, 6 żetonów wskazówek, 1 żeton przygody, 1 żeton aktywnej ekspedycji oraz nowość: 20 żetonów osłabienia.

Nie mogło zabraknąć potworów, mamy zatem 13 żetonów potworów (5 potężnych i 7 zwyczajnych).

Tajemnice starożytnego Egiptu, czy walka z plugawym bóstwem?

Rozszerzenie wprowadza nowe elementy, umożliwiające urozmaicenie rozgrywki, którą już znamy z wersji podstawowej. Na początek należy wybrać jedną z kart Preludium. Zmienia ona nieco warunki gry na starcie, dzięki czemu zyskujemy na regrywalności.

Gra z Abhothem, pozostawia bez zmian przygotowanie gry i zasady, choć Przedwieczny ten z racji swojej siły i różnorodności kart specjalnych znacznie ożywia rozgrywkę, a ilość kultystów z jakimi przyjdzie nam walczyć może przyprawić o zawrót głowy! Jeżeli natomiast wylosujemy bądź wybierzemy preludium Pod Piramidami, wówczas powinniśmy przygotować dodatkową planszę i wszystkie przypisane do niej karty spotkań w Egipcie, oraz żeton i karty przygody. Nephren-Ka jest nie tylko plugawy i niebezpieczny, ale posiada zdolność „przyciągania” ofiar do swojej piramidy, co przy okazji pozbawia wszystkich poczytalności.

Zasoby unikatowe oraz relikty są niezmiernie przydatne, warto o tym pamiętać i zebrać kilka, ponieważ niespodziewanie mogą nam utorować drogę do zwycięstwa, nawet jeśli wcześniej sytuacja wydawała się beznadziejna.

​​
Eldritch Horror z każdym dodatkiem staje się coraz bardziej regrywalny, między innymi dlatego, że wprowadzają one coraz to nowe elementy lub zasady .

Z kartami preludium, spotkaliśmy się już w Tajemniczych Ruinach, będziemy w związku z tym mieli ich teraz więcej, natomiast karty przygody pojawiły się po raz pierwszy w dodatku Góry Szaleństwa. Z zupełnych nowości – w dodatku Pod Piramidami pojawiły się żetony osłabienia, działające odwrotnie niż dotychczasowe żetony wzmocnienia, a ich efekty anulują się nawzajem. Zupełnie nowe są również pewne zasady dotyczące rozpatrywania kart aktywnej tajemnicy.

Nowi przedwieczni są bardzo wymagający. Nephren-Ka i Abhoth to potwory o silnym ofensywnym ukierunkowaniu, nastawionym na bezustanną konfrontację. Wybierając postaci badaczy trzeba o tym pamiętać i skupić się na sile śmiałków, albo przynajmniej zdolnościach związanych z rzucaniem czarów.

Jeśli chodzi o czas rozgrywki, w przypadku Nephren-Ka i preludium Pod Piramidami, może on nieco się wydłużyć. Pomimo tego, rozgrywka jest bardzo intensywna i ciekawa.

Podobnie jak w dodatku Tajemnicze Ruiny, możemy wybrać kartę preludium, zamiast jej losowego doboru, musimy jednak pamiętać, że losowość jest po prostu częścią tej gry, choć można ją na różne sposoby ograniczać, na przykład przez zdolności umożliwiające przerzucanie kości, czy dodawanie wartości do wyniku.

Jeśli chodzi o skalowalność, nic w zasadzie się nie zmieniło, osobiście uważam, że najciekawiej gra się od 3-6 osób.

Dla kogo jest dodatek Pod Piramidami? Dla wszystkich tych graczy, którzy już nieco ograli się z wersją podstawową i chcieliby dodać nową planszę do tej podstawowej, zwiększyć zasób kart, by gra była jeszcze bardziej klimatyczna i zaskakująca, a także dla fanów prozy Lovecrafta.

Podsumowanie

Pod Piramidami, to bardzo dobry dodatek, wprowadzający więcej elementów, nieco nowości, a przede wszystkim nową planszę umożliwiającą eksplorację Egiptu 🙂 W grze z dodatkiem ciągle czuć klimat prozy Lovecrafta, choć główny temat jest tylko delikatnie fabularnie oparty na tytułowym opowiadaniu. Z samym Houdinim, będącym bohaterem historii, spotkamy się tylko incydentalnie jeśli wybierzemy rozegranie Przygody lub jeśli wylosujemy zasób unikatowy Ericha Weiss’a. Oczywiście jak każdy dodatek, również ten zwiększa regrywalność całego tytułu. Pod Piramidami nadaje się raczej dla zaawansowanych graczy, zapoznanych z tytułem.

Plusy

  • świetny klimat, szczególnie kiedy Przedwiecznym jest Nephren-Ka
  • bardzo czytelna instrukcja
  • dobra skalowalność
  • duża regrywalność
  • elementy dobrej jakości
  • grafiki dobrze oddające klimat i po prostu piękne

Minusy

  • dość wysoki próg wprowadzenia
  • czas set-up’u znacznie się zwiększa
  • część elementów, w tym plansza do wykorzystania tylko jeśli kartą preludium jest Pod Piramidami lub/i przedwiecznym jest Nephren-Ka

Ocena: 9/10 Dobry dodatek, warto go mieć, choć nie zawsze pokazuje cały swój potencjał.

Recenzja na podstawie egzemplarza własnego.

RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook
Google+
http://planszotaur.pl/eldritch-horror-piramidami-recenzja/
Twitter