Eldritch Horror – Zaginiona Wiedza. Kto podzielił moją grę na dwie części? Recenzja

Na długo nim ludzkość uznała się za dominującą formę życia na Ziemi, żyły na niej inne potęgi. Jednak wszystko ma swój kres. Czy to wskutek działania żywiołów, drapieżników, czy własnych przerośniętych ambicji, każda z tych potężnych cywilizacji upadła. Tylko nielicznie znają ich historię. Mądrość zgromadzoną przez pradawnych mieszkańców Ziemi, ukryto przed oczami ludzkości. W pradawnych, na pół zapomnianych relacjach kryje się jednak ostatnia szansa ocalenia człowieka – aby chronić ten świat przed zagładą, którą sprowadzi Wielki Przedwieczny, grupa dzielnych badaczy musi posiąść tą zaginioną wiedzę.

Zaginiona Wiedza to pierwszy dodatek do gry kooperacyjnej Eldritch Horror. Polskie wydanie pochodzi z 2014 roku, jednak pierwszy nakład rozszedł się niemal na pniu, stąd w listopadzie 2016 wznowiono tytuł. Podobnie jak Podstawowa wersja Eldritch Horror (TUTAJ znajdziecie recenzję) o tematyce XX wiecznych powieści grozy H.P. Lovecrafta, tu również znajdziemy mnóstwo nawiązań fabularnych do wspomnianych opowiadań. Wydawcą jest Galakta. Gra przeznaczona jest dla 1-8 graczy w wieku powyżej 14 lat.

Pudełko w uściskach Yiga.

Powszechnie wiadomo, że Yig zsyła straszne klątwy na tych, którzy krzywdzą jego dzieci. Ale niewielu wie, ze wężoludzie dawno temu zdradzili Yiga i ściągnęli na siebie jego gniew. Teraz ostatni przedstawiciele tej prastarej rasy są gotowi podbić świat dla swego prawdziwego władcy. Zrób wszystko aby wężoludzie nie odzyskali łaski Yiga, inaczej sprowadzą go na świat, by wyplenił nędzną ludzkość, która plugawi jego królestwo.

W pudełku znajdziemy nowego Przedwiecznego, potężniejszego, groźniejszego. Aby móc go pokonać będziemy musieli sięgnąć do pradawnej wiedzy ukrytej przez Wielką Rasę Yith. Będą to nowe czary, artefakty oraz lepsze, potężniejsze przedmioty.

Galakta zaopatrzyła dodatek w małe, bardzo solidne pudełko z poręczną wypraską, która ze względu na ilość elementów wypchana jest po brzegi. Są to głównie karty. Ilustracje na pudełku rewelacyjnie wpisują się w klimat opowiadań Lovecrafta. Na odwrocie znajdziemy krótki tekst fabularny, spis elementów gry oraz zdjęcie poglądowe. Podobnie jak w wersji podstawowej wszystkie komponenty utrzymane są stylistycznie w klimacie lat ’20 i ’30 ubiegłego wieku.

W znajduje się instrukcja, bardzo krótka, jest to zaledwie dwustronna kartka. Zasady zawarte w grze podstawowej nie ulegają żadnym zmianom, stąd na instrukcji znajduje się głównie opis alternatywnych testów walki, oraz opis rozpatrywania nowego stanu „Zagubiony w czasie i przestrzeni”.

Jak już wcześniej wspomniałem, najwięcej w pudełku znajdziemy kart. Są jak w wersji podstawowej dwóch rozmiarów. Małe: 16 kart zasobów, 8 kart artefaktów, 28 dwustronnych kart zaklęć i 24 również dwustronnych kart stanów.  Podobnie jak w podstawowej wersji Eldritch Horror, dwustronne karty mają różnorodne efekty dla tych samych typów, musimy zatem uważać, aby pozornie pomocna karta nie spowodowała niewypowiedzianego nieszczęścia.

Wśród dużych kart znajdziemy dodatkowe karty spotkań w miastach oraz ogólnych (miasta, dzicz, morze), w innych światach i w ruinach, oraz Karty badawcze i specjalne Przedwiecznego, dodatkowo w pudełku znajdują się również karty dodatkowe dla czterech przedwiecznych z podstawki.

W środku znajdziemy trochę żetonów: 4 zdrowia i 2 poczytalności. Na koniec 8 żetonów potworów (7 potężnych i 1 zwyczajny kultysta).

Czy wężoludzie zdążą odzyskać przychylność Yiga?

Nie sposób oprzeć się wrażeniu, że pominąwszy nowego przedwiecznego, przypisane mu potwory potężne, oraz związane z nim karty spotkań, cała reszta tego rozszerzenia powinna znaleźć się w pudełku z grą podstawową. Oznacza, to przede wszystkim, że dzięki nowym elementom, rozszerzenie to umożliwia urozmaicenie rozgrywki i czyni ją dużo bardziej regrywalną.

Dodatek wprowadza wspomnianego wyżej nowego Przedwiecznego, dzięki czemu mamy ich już pięciu. Yig jest jednak istotą bardzo niebezpieczną i niezwykle trudno z nim wygrać. Kultyści tego Przedwiecznego są bardzo silni, a ich duża liczba, powoduje bardzo szybki postęp zagłady i przybliża nas do nieuchronnej katastrofy. Samo pokonanie Yiga, kiedy zostanie już przebudzony, jest potwornie trudne, nie tylko dlatego że jest silnym Gadem, ale także dlatego, że chronić go będą wszyscy kultyści. Aby wygrać musimy koniecznie odnaleźć pradawną wiedzę i zaopatrzyć się w sporo zasobów!

Cała rozgrywka, wraz z pojawieniem się tego dodatku, nabrała rumieńców i bez względu na to, czy wylosujemy Yiga, czy któregokolwiek innego przedwiecznego, teraz mamy wszystkiego więcej, więcej kart spotkań, dzięki czemu nie będą się one powtarzać, szczególnie to ważne jeśli chodzi o karty badawcze. Więcej kart tajemnic, dzięki czemu przedwieczni za każdym razem mogą mieć do rozwiązania inne sekrety, a nie tylko w innej kolejności (jak to miało miejsce przy raptem czterech kartach tego typu dla każdego przedwiecznego). Dodatkowe karty mitów, mimo, ze tylko po dwie dla każdego rodzaju też wnoszą odrobinę świeżości.

Podsumowanie

Eldritch Horror (więcej TUTAJ) jest grą której każda partia wygląda zupełnie inaczej, jednak dzięki dodatkowi Zaginiona Wiedza, gra staje się niejako „kompletna”, ponieważ wprowadza on nie tylko więcej elementów, ale także uzupełnia grę podstawową o nowe elementy dopasowane do tego co znajduje się w wersji podstawowej. W grze z dodatkiem czuć jeszcze mocniej klimat prozy Lovecrafta. Co oczywiste, dzięki nowym kartom, zwiększa się regrywalność. Dodatek ten jest absolutnym „Must Have”, nie dziwi więc fakt, że pierwszy nakład rozszedł się w ekspresowym tempie.

Losowości tu nie wyeliminujemy, taki już urok Eldritcha, i choć jest sporo elementów ograniczających nieco tą losowość, bez niej tak naprawdę tytuł nie byłby już tak wciągający.

Jeśli chodzi o skalowalność, nie ma tu żadnej różnicy z podstawką, najlepiej będzie się grało w 3-6 osób. Najtrudniej może być w trybie solo, ponieważ Yig jest potężnym Przedwiecznym.

Dla kogo jest Zaginiona Wiedza? Dla wszystkich tych graczy, którzy już nieco ograli się z wersją podstawową i chcieliby urozmaicić rozgrywkę, a także dla fanów prozy Lovecrafta, fanów Eldritch Horror i całego universum Cthulhu- pozycja obowiązkowa…

Plusy

  • klimat odczuwalny przez całą rozgrywkę
  • czytelna i ktrótka instrukcja
  • dość dobra skalowalność
  • duża regrywalność
  • bardzo dobra jakość elementów
  • jak zwykle piękne grafiki

Minusy

  • dość wysoki próg wprowadzenia
  • tylko jeden Przedwieczny

Ocena: 9/10

Jak oceniam 9/10- Dodatek Zaginiona Wiedza to uzupełnienie wersji podstawowej, dla fanów tytułu jest to coś, co koniecznie trzeba zakupić. Gra z dodatkiem jest pełniejsza i znacznie fajniejsza.

Recenzja na podstawie egzemplarza własnego.

RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook
Google+
http://planszotaur.pl/eldritch-horror-zaginiona-wiedza-podzielil-moja-gre-dwie-czesci-recenzja/
Twitter