Gangsterzy. Kryminalna gra karciana. Recenzja

Informacje o grze​​

Gangsterzy

Wydawnictwo: Czacha Games
wiek: od 12 lat
ilość graczy: 2-5
czas rozgrywki: 3-60 minut.

Pierwsze skojarzenia bywają mylące. Kiedy otworzyłem pudełko, przejrzałem karty i przeczytałem instrukcję, pomyślałem… o kryminalny Munchkin… Nic bardziej mylnego, zasady tu są ściśle określone, karty zdarzeń nie są absurdalne, temat i klimat trzymają się kupy, a niektóre ruchy da się zaplanować. Gra jest zabawna ale pozbawiona tych modnych wśród młodego pokolenia heheszków, które potrafią być denerwujące. Znajdziemy tu oczywiście podobieństwa, takie jak sabotowanie akcji przeciwnika, pozbawianie go wartościowych kart, czy podnoszenie poziomu, będące głównym celem gry, jednak gra od Czacha Games, to wyższy poziom wtajemniczenia 😉

Gangsterzy to szybka i kompaktowa gra karciana, z dość silną negatywną interakcją, nastawiona na poszukiwanie równowagi między zyskiem a stratami. Sam tytuł jest prosty, a dróg do zwycięstwa jest kilka.

Zawartość

Malutkie, kieszonkowe wręcz a jednocześnie bardzo porządnie wykonane pudełko mieści 110 kart i instrukcję. Wydawnictwo przysłało mi również 5 „diamencików” w woreczku strunowym, z tego co wiem, był to jeden z celów kampanii na wspieram.to, który został odblokowany, w związku z czym nie mam pojęcia czy są dodawane do regularnych sklepowych pudełek.

Na odwrocie pudełka znajdziemy krótki opis gry oraz spis elementów. Instrukcja jest prosta, zwięzła i napisana zrozumiałym językiem, w postaci zgrabnej książeczki i mimo, że liczy aż 19 stron, jest niewielka a zapoznanie się z tekstem zajmuje maksymalnie 10-15 minut. Zasad jest sporo, na początku będziemy na pewno zaglądać do instrukcji, ale już po kilku rozgrywkach wszystko staje się bardzo intuicyjne.

Karty są standardowych rozmiarów, mogłyby być nieco lepszej jakości, ale ostatecznie zauważyłem, że wszystkie wydawnictwa przerzuciły się ostatnio na ten typ kart (na śliskim kredowym papierze). Wśród nich są Karty Specjalne: Status, Szef Gangu – opcjonalnie, Lokacja – opcjonalnie; Karty Zdarzeń, : Akcje i Gangsterzy oraz Karty Przestępstw.

Szef gangu oraz lokacje dają dodatkowe możliwości w postaci zysków i strat, trzeba dobrze się zastanowić przed wyborem szefa. Lokacje można dowolnie kupować i sprzedawać.

Na kartach statusu będziemy zaznaczać nasz awans, lub przeciwnie degradację. Służą do tego wspominane przeze mnie brylanciki.

Akcje będą umożliwiają sabotowanie przeciwników oraz wzmacnianie siebie podczas rozgrywki. Gangsterzy umożliwiają dokonanie przestępstwa, zgodnie z jego statusem. Niektórzy z nich mają całkiem przydatne zdolności. Wyróżniamy cztery rodzaje przestępstw: Rabunek, Oszustwo, Hazard i Przemyt. Każde z nich w przypadku powodzenia daje różnorodne możliwości związane z: umieszczaniem kart przeciwnika w więzieniu, zmuszenie gangsterów do dezercji, pomagają pozbyć się gangsterów przeciwnego gangu raz na zawsze, anulują zagrane przez przeciwnika karty, umożliwiają dociągnięcie kart Zdarzeń, podnoszą status, zwiększają siłę gangu. W przypadku niepowodzenie, mogą nam w dokładnie taki sam sposób zaszkodzić.

Zasady

Celem gry jest zdobycie 20 punktów statusu, alternatywnie zdobycie jak najwyższego statusu do czasu wyczerpania talii Przestępstw. Jak widać daje nam to możliwość regulowania czasu rozgrywki.

Przygotowanie polega na rozdzieleniu kart, przygotowaniu tzw. Więzienia w którym znajdą się Gangsterzy ze statusem równym lub mniejszym niż 5 w ilości odpowiadającej liczbie graczy. Talią Przestępstw pozostaje zakryta na środku stołu, podobnie jak karty Zdarzeń z tej ostatniej każdy z graczy dobiera 6 kart na rękę. Pozostaje wyłożenie karty statusu, umieszczenie brylanty na statusie „5” i już można rozpoczynać rozgrywkę.

Każda karta posiada liczbę w górnym prawy m rogu. W danym momencie można zagrać jedynie takie, których liczby są równe lub niższe od posiadanego statusu. Podobnie ma się sprawa z Kartami Przestępstw, z tym, że liczba w prawym rogu określa siłę przestępstwa, którą należy zrównoważyć siłą gangu. Każdy członek szajki posiada siłę 1, są jednak tacy, który podnoszą dodatkowo siłę całego gangu.

Przebieg rozgrywki jest następujący:

0. Początek tury (możliwość kupienia lub sprzedania Karty Lokacji),
1. Faza Dobierania Kart (należy dobrać jedną Kartę Zdarzenia i dołożyć ją na rękę),
2. Faza Gangsterów (można zagrać dowolną liczbę gangsterów na stół, pod warunkiem, że liczba w górnym rogu jest równa lub niższa od posiadanego statusu. Podczas tej fazy można także wymienić jednego gangstera z ręki na innego, aktualnie przebywającego w więzieniu. Warunkiem jest, ze ten z więzienia ma niższy status niż ten z ręki),
3. Faza przestępstwa lub koniec tury (jeśli nie czujemy się na siłach by dokonać przestępstwa, dobieramy kartę zdarzeń na rękę i kończymy turę. W przeciwnym przypadku dobieramy Kartę Przestępstwa i próbujemy ją rozegrać),
4. Faza przestępstwa (jest to obowiązkowe, jeśli okazuje się, że nie uda nam się , czyli, ze siła naszego gangu jest mniejsza niż liczba na karcie, wówczas możemy poprosić jednego przeciwnika o pomoc. Jeśli uda nam się, otrzymujemy dodatkowe punkty statusu. W przypadku niepowodzenia, z powodu niewystarczającej siły, lub sabotażu ze strony przeciwników, otrzymujemy wskazaną na karcie karę.),
5. Koniec tury (jeśli w tej fazie mamy na ręce więcej niż 8 kart, należy wszystkie nadmiarowe odrzucić).

Wrażenia i podsumowanie

Pierwsza rozgrywka nie należała do udanych, wraz ze współgraczami gubiliśmy się w gąszczu symboli, zasad, kolejności dokonywanych działań. Karty niemal zupełnie nam nieznane zamiast pomagać powodowały przestoje. Jednak już w następnych turach kiedy poznaliśmy już znaczenie piktogramów i poznaliśmy już możliwości części kart, gra nabrała tempa i smaku.

Zasady w sumie są dość intuicyjne, trzeba się tylko z nimi oswoić, a ponieważ jak to w kartach występuje tu spora losowość, regrywalność Gangsterów z automatu jest bardzo duża. Losowość nie przekreśla planowania i obmyślania strategii. Po wielu partyjkach okazało się, że dróg do zwycięstwa może być kilka. Można obrać taktykę ekspansywną, albo kolekcjonować karty sabotujące innych graczy, albo pasywnie dołączać się do cudzych przestępstw. Można także skupić się na przeciąganiu najmocniejszych gangsterów na swoją stronę.

Można grę zdecydowanie zakwalifikować jako imprezówkę, ale sprawdzi się także jako gra rodzinna czy filler. Dużo przy niej śmiechu ale także okrzyków oburzenia, czy stwierdzeń typu „Ej, co tu się właśnie od…?”. Ilość negatywnej interakcji jest ponadnormatywny 🙂 co jest ogromnym plusem. Wiek graczy 12+ wynika zapewne z tematyki i emocji jakie gra wywołuje. W trakcie całej rozgrywki trzeba być bardzo uważnym… nieco przeszkadzają w tym miniaturowe literki na kartach. W zasadzie to tej wielkościowej niedogodności i samych grafik można mieć największe zastrzeżenia. Choć stylistyka fajnie nawiązuje do okresu prohibicji w USA, to już kolorystyka jest mdła i nijaka.

Gra przeznaczona jest dla 3-5 graczy i świetnie się skaluje w tym zakresie, ale także dobrze skaluje wiekowo. Tematyka jest udana, a klimat w trakcie rozgrywki jest odczuwalny 🙂 Może to dzięki wspomnianej stylistyce świetnie oddającej negatywną interakcję towarzyszącą całej rozgrywce (?).

Tytuł jest dość szybki, rozgrywka nie powinna trwać dłużej niż 30-45 minut, zdarzają się dłuższe, ale to głównie z początkującymi, którzy nie znają jeszcze kart. Polecam graczom, którzy lubią lekkie tytuły z odrobiną humoru i dużą dawką wredoty w kartach.

Moja ocena to 7,5/10 Dobra gra, szczególnie gdy mamy chęć na coś wrednego i lekkiego zarazem.

Plusy

  • Proste zasady, choć z początku trudne do spamiętania
  • Można zabrać wszędzie ze sobą, dzięki idealnemu formatowi pudełka
  • Szybka rozgrywka
  • Sporo emocji i wartka akcja
  • Udana stylistyka na kartach

Minusy

  • Mdłe kolory lekko nużące wzrok
  • Początkujący gracze muszą zapoznawać się z kartami nad stołem, co wydłuża tury
  • Zdaje się, że w wersji sklepowej brak „brylancików”

Dziękujemy wydawnictwu Czacha Games za przesłanie gry do recenzji!

RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook
Google+
http://planszotaur.pl/gangsterzy-kryminalna-gra-karciana-recenzja/
Twitter