Red7 – zaskakująca taktyka. Recenzja

Informacje o grze

Red7
Wydawnictwo: Lucrum Games
Wiek: 9 lat
Ilość graczy: 2-4
Czasy gry: 5-30 minut

 

Wygrywasz albo odpadasz!
Red7 to niewielka, a jednocześnie mająca sporo do zaoferowania gra karciana. Składa się zaledwie z 49 kart. Mimo to potrafi bardzo zaskoczyć rozwiązaniami taktycznymi związanymi z możliwością zmiany zasad w trakcie gry. Od razu nasunęło mi się stare dobre przysłowie „Nie zmienia się zasad gry w trakcie gry”…. a w zasadzie czemu nie? Red7 udowadnia, że może to wyjść na dobre :). Co więcej, możemy sobie wybrać jeden z trzech wariantów rozgrywki. Oczywiście w porównaniu do wariantu podstawowego czas potrzebny na partyjkę nieco się wydłuży, ale nie będzie to czas stracony 🙂

Małe czerwone pudełko.

Bardzo poręczne opakowanie, do tego porządnie wykonane, jest sporym atutem. Możemy grę zabrać wszędzie, bez strachu o jej uszkodzenie. W środku znajduje się praktyczna wypraska, dzięki czemu karty nie przemieszczają się swobodnie. Okładka przyciąga wzrok, mimo swojej prostoty. Czerwone pudełko z białym kleksem, pośrodku którego widnieje tęczowy napis Red7, jest bardzo estetyczne.

Instrukcja to mała książeczka opisująca czytelnie zasady, z przykładami, ilustracjami oraz wyjaśnieniem jak sprawdzać kto wygrywa daną turę.

W grze możliwe są trzy warianty, w związku z czym instrukcja zawiera również dokładny opis punktacji (Red7 dla zaawansowanych) oraz symboli używanych w Red7 dla ekspertów.

Wśród kart, znajdziemy jedną czerwoną początkową kartę tła, dwie dwustronne karty ze skrótem zasad rozgrywki/zasadami decydującymi o wygranej, cztery dwustronne karty reguł wygrywających/objaśnień symboli oraz 49 kart w siedmiu kolorach. Każda karta w danym kolorze ma inną cyfrę- od 1-7.

Dołóż kartę lub zmień regułę, albo zrób jedno i drugie :).

Zasady nie są skomplikowane, a przynajmniej na pierwszy rzut oka wydają się takimi nie być. Mamy wygrać swoją turę. Cóż to jednak znaczy wygrać swoją turę? Trzeba zagrać taką kartę, aby mieć najlepszy wynik tuż po jej zagraniu. Można to zrobić na trzy sposoby:

  • Zagrać odkrytą kartę ze swojej ręki do PALETY.
  • Zagrać odkrytą kartę ze swojej ręki na TŁO.  (Zmienia to natychmiastowo obowiązującą regułę w grze).
  • Zagrać odkrytą kartę ze swojej ręki do PALETY a następnie drugą odkrytą kartę z ręki na TŁO (co umożliwia nam przygotowanie się do wygrania reguły, którą za chwilę ustanowimy).

Jeśli nie ma sposobu aby wygrać swoją turę (bo albo nie mamy żadnej karty która by nam to umożliwiała, albo skończyły nam się karty), wówczas należy spasować, co oznacza przegranie tury. W wersji dla zaawansowanych można użyć spasowania aby uniemożliwić przeciwnikowi zebranie dużej ilości punktów.

Grę rozpoczynamy od rozdania każdemu graczowi siedmiu kart, dołożenia po jednaj odkrytej (to będzie pierwsza karta w PALECIE, czyli stosie odkrytych zagranych kart), oraz wyłożenia karty rozpoczynającej – czerwonej, co oznacza regułę „najwyższa karta wygrywa”. Ten kto ma szczęście siedzieć po lewej stronie gracza z najwyższą kartą w palecie, rozpoczyna.

Co oznacza najwyższa karta? Sprawdza się to według dwóch kluczy- najpierw cyfry, (5 jest zawsze wyższe niż 4 itd.), jeśli natomiast ujawni się remis, wówczas należy sprawdzić kolor, według palety barw. Najniższy jest fioletowy, następnie granatowy, błękitny, zielony, żółty, pomarańczowy i wreszcie najwyższy, czerwony.

Pozostałe reguły mają jedną cechę wspólną, aby wygrać trzeba mieć najwięcej kart, albo z takimi samymi liczbami, tego samego kolory, z liczbami parzystymi, w różnych kolorach, kolejnymi liczbami, albo liczbami poniżej 4. Przy każdej z tych reguł, najpierw sprawdzamy kto ma najwięcej danych kart, jeśli jest remis, kto ma najwyższą cyfrę wśród kart, których dotyczy reguła, a jeśli nadal jest remis, kto wśród najwyższych cyfr ma najstarszy kolor.

Kto pierwszy przegra swoją turę, ten odpada z gry :). Wygrywa ten który jako jedyny pozostanie z kartami na ręce.

W wersji dla zaawansowanych dochodzi kilka zasad. Przede wszystkim gra nie trwa jedną, ale więcej rund (ostatnia runda jest wtedy, kiedy po raz ostatni wystarczy kart w stosie, aby każdy otrzymał podczas rozdania 7 kart na rękę i po jednej jako paletę). Każda runda jest punktowana w taki sposób, że osoba która wygrała rundę zabiera ze swojej palety karty dotyczące obowiązującej właśnie reguły i odkłada je (na końcu rozgrywki posłużą one do podliczenia punktów). Dodatkowa zasada pozwala dobrać kartę ze stosu, w sytuacji kiedy zagramy na TŁO kartę o wartości wyższej od ilości kart w swojej PALECIE.

Red7 dla ekspertów wiąże się z wykonywaniem dodatkowych akcji z symboli znajdujących się na nieparzystych kartach, jeśli zagramy którąś z nich do swojej PALETY. Akcje są dokładnie opisane w instrukcji.

W obu wersjach wygrywa gracz posiadający najwięcej punktów, lub w przypadku wariantu dla ekspertów nie powiązanego z zasadami dla zaawansowanych, osoba która nie odpadnie z rozgrywki.

Wrażenia z rozgrywki.

Red7 na pierwszy rzut oka wydawało się grą prostą i wręcz banalną. Pierwsze skojarzenia z Makao, rozwiały się wraz z rozegraniem kilku partyjek wersji podstawowej. Okazało się, że nie jest to takie zwyczajne zagrywanie kart z „żądania”, ale trzeba dobrze kombinować aby w swojej turze nie odpaść, a nawet jak się uda to trzeba szybko myśleć co dalej. Okazało się, że Red7 jest grą wymagającą porządnego, taktycznego myślenia.

To jeszcze nie wszystko. Kiedy już dobrze poczujemy się w wersji podstawowej, w której rozgrywki są dość krótkie (5-15 minut), przychodzi czas na wersję dla zaawansowanych, gdzie pojawia się możliwość doboru kart ze stosu, a także zdobywanie punktów. Gra staje się nieco bardziej skomplikowana. To nie znaczy że jest trudna, ale dobre obranie strategii oraz cięgle zmieniające się reguły wymagają dużego skupienia, aby grać świadomie. W związku z tym, pomimo że bez problemu szybko nauczą się w nią grać zarówno starsi jak i młodsi, to raczej ci pierwsi wyciągną z gry cały jej potencjał.

Wersja dla ekspertów dodatkowo podkręca poziom trudności podejmowania decyzji i powoduje, że gra staje się jeszcze bardziej zaskakująca. Dzięki temu regrywalność tej małej karcianki jest niemal nieograniczona.

Nie spodziewałem się negatywnej interakcji, a jednak ona się pojawia sama z siebie. Grając „na siebie”, często nawet nieświadomie, krzyżujemy plany przeciwników, szczególnie w wersji zaawansowanej, gdzie możemy specjalnie używać spasowania, aby utrudnić innym zdobywanie dużej ilości punktów.

Podsumowanie

Red7 jest zaskakującą i ciekawą grą taktyczną o unikatowym mechanizmie zmieniających się reguł.  Estetyka i prostota kart powoduje, że gra jest także przyjemna wizualnie.

Zasady są bardzo czytelne, powodują, że poziom wejścia jest niski i w klika minut da się je wytłumaczyć każdemu, a jeśli tylko chcemy, możemy w każdym momencie podnieść sobie poprzeczkę wybierając kolejny wariant: dla zaawansowanych lub dla ekspertów. Rozgrywki są dynamiczna, zróżnicowane, a czas spędzony nad grą daje sporo satysfakcji.

Red7, to gra w której nie da się nudzić, sytuacja zmienia się z każdą turą, co zmusza wszystkich do obierania coraz to nowych taktyk, przewidywania kolejnych ruchów, a dodatkowo gra wywołuje efekt „kolejnej partyjki”.

Występuje tu oczywiście losowość- jak to w grach karcianych, ale od nas zależy jak wykorzystamy to co dostaliśmy na rękę. Udana rozgrywka będzie wynikiem umiejętnego zarządzania kartami, a emocji w każdej jest naprawdę sporo.

Jeśli chodzi o skalowalność, nie ma najmniejszego znaczenia, czy zagrają dwie, trzy, czy cztery osoby, gra się tak samo intensywnie, a gra daje sporo frajdy.

Polecam Red7 jako filler, jako grę na „przerwach”,  w gronie rodzinnym i w gronie przyjaciół, początkującym i zaawansowanym, młodszym i starszym. Jest to zdecydowanie gra dla każdego .

Plusy

  • prostota i ładna kolorystyka
  • elastyczny czas rozgrywki, gra wymagająca przemyślanych taktyk
  • dobra jakość elementów gry
  • ciekawa mechanika zmiennych reguł
  • bardzo duża regrywalność

Minusy

  • karty mogły by być z nieco lepszego papieru

Ocena: 9/10 W swojej kategorii jest to jedna z lepszych gier, jest zaskakująca i zwyczajnie warto po nią sięgnąć.

Dziękujemy wydawnictwu Lucrum Games za udostępnienie gry do recenzji.

RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook
Google+
http://planszotaur.pl/red7-zaskakujaca-taktyka-recenzja/
Twitter