Tajniacy duet. Recenzja

Tajniacy duet okładkaInformacje

Tytuł: Tajniacy Duet

Rodzaj: towarzyska / kooperacyjna
Wydawca: Rebel
Liczba graczy: 2 (działa również na więcej)
Czas gry: 10-15 minut

Tajniacy Duet to szósta już odsłona popularnej gry towarzyskiej. Do tej pory ukazały się wersje: klasyczna, Obrazki, Bez Cenzury, Marvel oraz Disney, przy czym ostatnie dwie pozycje nie trafiły na polski rynek. Odpowiedzialny za nie jest Vlaada Chvátil, chociaż przy niektórych wersjach gry współpracował z innymi autorami. W przypadku duetu współautorem został Scot Eaton.

Zawartość

Jak na Tajniaków przystało zawartość nie jest imponująca, ale w pełni wystarczająca. 200 kart ze słowami po obu stronach, garść żetonów, kilkanaście kafelków do zakrywania słów, multum kartoników z oznaczeniem słów oraz bardzo ciekawą rzecz – bloczek kartek z naniesioną mapą świata wraz z wyszczególnionymi dużymi miastami. Do czego on służy? Jest to element, który pomaga nam w przejściu kampanii zaimplementowanej w Duecie. Całość można spokojnie trzymać uporządkowaną w woreczkach strunowych zawartych w opakowaniu. Szkoda jedynie, że nie ma wypraski.

Zasady

Tajniacy Duet, ze względu na tryb dedykowany dla dwóch graczy, mają nieco zmodyfikowane zasady względem klasycznej wersji. Oczywiście już poprzednie edycje pozwalały na grę w tak nielicznym gronie, lecz tryb ten był daleki od doskonałości i, jak na grę towarzyską przystało, nie było sensu grać w mniej niż cztery osoby.

Tajniacy duet rozgrywka
Rozgrywkę rozpoczynamy od ułożenia 25 kart ze słowami w formacie 5×5. Następnie losujemy kartonik z podpowiedziami dla każdego z graczy tak, by każda osoba widziała wyłącznie swoją stronę. W tym momencie możemy rozpocząć podpowiadanie. Naprzemiennie gracze starają się połączyć widoczne i prawidłowe słowa za pomocą wskazówki jak np. szafa: trzy. Oznacza to, że wspomniane słowo kojarzy się nam z dokładnie trzema wyrazami widocznymi na stole. Prawidłowe wybory zakrywamy zielonym kafelkiem, neutralne znacznikiem czasu. Możemy zgadywać tak długo jak chcemy, o ile wciąż trafiamy poprawnie, każdy błąd kończy turę. W standardowej rozgrywce mamy 9 podpowiedzi do wykorzystania plus rundę dodatkową po ich wyczerpaniu. Są wyrazy, które pokrywają się u obu graczy. Wspólnie należy odgadnąć aż 15 słów w określonym czasie, by zwyciężyć. Dodatkowo, jeśli udaje nam się trafiać omijając neutralne pola, to otrzymujemy znaczniki w formie nagrody punktowej, by określić doniosłość naszej ewentualnej wygranej.

Wrażenia

Bardzo lubię grać w klasycznych Tajniaków. Sprawdzili się do tej pory w każdym towarzystwie, niezależnie od wieku czy upodobań w grach. Byłem bardzo ciekaw rozwiązań, jakie zostaną wprowadzone w wersji Duet, które pozwolą w pełni cieszyć się rozgrywką w zaledwie dwie osoby.

Pierwsze rozwiązanie jakie zastosował Vlaada Chvátil to zmiana koncepcji rozgrywki. Zamiast rywalizować, staramy się wspólnie pokonać przeciwności jakie stawia nam gra. Wbrew pozorom gra się równie przyjemnie, przy czym hałas większej grupy zastępuje ciche myślenie to jednego, to drugiego gracza. Duet sugeruje co prawda rozgrywkę w dwie osoby, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by do gry usiąść w trzy, czy nawet w cztery osoby. Mechanika nie ulega żadnym zmianom, ewentualnie jest nieco łatwiej. W końcu co dwie głowy po jednej stronie stołu to nie jedna. Powyżej wspomnianej liczby osób sugerowałbym jednak zdecydowanie sięgnąć po inną wersję Tajniaków.

Tajniacy duet kafelki

Drugą ciekawą rzeczą zaserwowaną przez autorów jest tryb kampanii zwany “Mapą misji”. W momencie, gdy uda nam się pokonać grę na standardowym poziomie trudności możemy odhaczyć na kartce z mapą świata pierwsze miasto – Pragę. Od tego momentu otrzymujemy dostęp do wszystkich miast połączonych linią ze stolicą Czech. Każda lokacja cechuje się jednak innym poziomem trudności. Praga ma poziom 9-9 co oznacza, że mamy 9 wskazówek oraz 9 razy możemy się pomylić trafiając w neutralne słowo. W przypadku miasta, które ma poziom 10-0 pomyłki będą nas kosztować dodatkową utratę tury. Przyznam, że ten tryb bardzo mile mnie zaskoczył, ponieważ daje nam jakiś cel rozgrywki poza zwykłymi partiami. Prócz tego jest piekielnie trudny i jego przejście zajmie niemało czasu. Troszkę jednak szkoda, że nie rozwinięto go bardziej. Byłoby świetnie, gdyby poszczególne miasta charakteryzowały się np. konkretnymi słowami, które występują podczas każdego podejścia do nich. Póki co tego nie ma, ale liczę, że kolejne wersje Tajniaków rozbudują ten bardzo ciekawy pomysł.

Tajniacy duet mapa misji

Nawet jeżeli nie zamierzamy grać w Tajniaków jedynie we dwoje to i tak warto się im przyjrzeć. Dlaczego? Gdyż wszystkie karty ze słowami możemy swobodnie łączyć z innymi wersjami. Kolejne 400 słów do edycji klasycznej, które znacząco odświeżą rozgrywkę brzmi całkiem nieźle i pewnie kwestią czasu jest jak wszystkie karty wylądują u mnie w jednym pudełku.

Tajniacy duet przygotowanie gry
Głównym aspektem, na który mogę ponarzekać to pewien “niefart” w doborze słów. Zdarzały się partie, gdzie mając np. słowa Arka oraz Noe, jedno z nich było zielone, drugie zaś… zabójcze. Takich “bliźniaczych” par wśród słów jest niestety więcej. W takiej sytuacji partia jest bardzo trudna, a niekiedy wręcz skazana na klęskę od samego początku

Podsumowanie

Tajniacy Duet to całkiem udana wariacja serii. Pozwala na ciekawą rozgrywkę od dwóch do nawet czterech osób, co do tej pory wiązało się z trudnościami w innych edycjach. Cieszy fakt, że autorzy nie spoczęli na laurach, o czym świadczy świetnie rokujący tryb kampanii. Osobiście dalej wolę grać w rywalizujących ze sobą grupach, ale w żaden sposób nie urąga to Duetowi. Tym szczególniej, że Duet dostarcza mnóstwo nowych, różnorodnych słów. Jestem pewien, że tytuł ten znajdzie spore grono fanów, na których jak najbardziej zasługuje.

Ocena

7,5/10. Bardzo dobra słowna gra kooperacyjna zmuszająca do myślenia.

Plusy

  • Różnorodne słownictwo na kartach
  • Kompatybilność z innymi wersjami Tajniaków
  • “Mapa misji” jako tryb kampanii
  • Dobre skalowanie poziomu trudności
  • Wbrew nazwie działa dobrze do 4 graczy

Minusy

  • Niekiedy nie do przejścia, jeśli pechowo dobierzemy słowa
  • Miasta z kampanii to tylko różnica w poziomie trudności, mogłyby mieć jakieś specjalne zasady
  • Brak wypraski

Przydatne linki

W razie pytań odnośnie do gry zapraszam do kontaktu na wiktor.gil@gmail.com

Dziękujemy wydawnictwu Rebel za przekazanie egzemplarza do recenzji!

RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook
Google+
http://planszotaur.pl/tajniacy-duet-recenzja/
Twitter